Jaarverslag 2019, Stichting Elbrimale Fonds; een succesvol jaar, veel ~ muzikaal ~ genieten

Het bestuur is dik tevreden over hetgeen er in 2019 weer bereikt is. Uit vele e-mails en mondelinge reacties is gebleken dat velen in Noord-Brabant en ook daarbuiten genoten hebben van al onze muzikale activiteiten ………….. en dat is wat echt telt.
We hebben aan 51 musici/vocalisten en 30 danseressen een podium geboden op 46 verschillende locaties. Het bestuur heeft vastgesteld dat ook in 2019 aan de doelstellingen van de Stichting volledig recht is gedaan.

Cijfers en meer….

* Voor het 10e achtereenvolgende jaar speelde onze voorzitter en autodidact pianist: Leo Willemen voor tal van zorgcentra/verpleeghuizen c.s. diverse organisaties en particulieren; vnl. in geheel Noord-Brabant, maar ook in enkele buiten de provincie-grenzen.
* Op 12 februari 2019 werd de mijlpaal bereikt van 1.500 optredens in zorgcentra/verpleeg-huizen c.s.in de voorbije jaren; Zorgcentrum Archipel Eerdbrand te Eindhoven viel de eer te beurt.
* Openbare concerten. In 2019 waren er 44 openbare concerten op 17 verschillende locaties (2018:idem)
* Besloten concerten. Dit jaar zijn er 168 (2018:182) besloten concerten/recitals/
optredens geweest, allen uitgevoerd door pianist Leo Willemen. Op 29 verschillende plaatsen (2018: 39); voornamelijk in zorgcentra en verpleeghuizen, maar ook voor diverse organisaties en particulieren. Enkele bijzondere: twee herdenkingsdiensten t.g.v. Allerzielen, samen met zangeres Kelly Thomassen; een ontmoetingsavond voor ouderen bij Bakkertje Deeg in Heusden; bij een bijzondere ouderenfeestdag in Heemskerk; bij 4 dank-diners voor ca 240 vrijwilligers in zorgcentrum Maaswaarden in Wijk en Aalburg; bij de jaarlijkse feestdag van de bewoners van de Paletflat in Tilburg; tijdens 13 sinterklaas- en kerstbijeenkomsten/-diners; enkele lunchrecitals in het Jeroen Bosch Ziekenhuis; bij een buurtfeest op het Sint Janshof,achter de Sint Jan in Den Bosch; op 31 december het jaar 2019 feestelijk afgesloten in ZC Sint Janshof in Vlijmen.
*  In totaal zijn er in het verslagjaar 212 (2018: 226) concerten/recitals/optreden gehouden;  pianist Leo Willemen speelde daarvan 179 keer, waarvan 13 maal samen met andere musici/vocalisten.
* onze nieuwsbrief “ELBRIMALE ‘notes’ werd 4 maal via e-mail toegezonden
* Het bestuur kwam 4 maal in vergadering bijeen. Ook in 2019 mocht de Stichting een beperkt financieel overschot noteren dat weer kan worden aangewend voor de activiteiten van 2020 en volgende jaren.

ELBRIMALE Huisconcerten
Zo’n ongeveer 160 muziekliefhebbers hebben in het weekend van 12-14 april  ontzettend genoten van het optreden van Trio Flou Artistique uit buurland België. Een heerlijk gevarieerd (licht) klassiek programma werd in dit weekend 4 maal ten gehore gebracht. Het Trio bestaat uit: Antoinette Tronquo, piano; Maria-Laura Schoutetten, viool en Alycia Gustave, viool. Werkelijk professionele virtuozen van hoog niveau die de gasten trakteerden op o.a. werken van Vivaldi, Brahms, Shotakovitsch; ook van Kreisler, Alnaes en Piazolla. Een staande ovatie na afloop van het concert was dan ook het bewijs de grote waardering voor hetgeen ten gehore werd gebracht.
Leo Willemen ~autodidact pianist, moderator/organisator en gastheer zorgde op zijn eigen wijze voor de “breaks” met o.a. Mozart, Rubinstein en Tchaikovsky;…… spelend bij de gratie van de improvisatie. Na afloop werd er onder het genot van een drankje en hapje door velen nog eens gezellig nagepraat en kon men zich met de musici onderhouden.  Kortom, het waren in alle opzichten weer fantastisch huisconcerten, getuige ook de vele positieve mondelinge reacties, ook via mail, post en anderszins.”

ELBRIMALE Tour de Kiosques & Terrasses.
Leo Willemen, pianist en Nico Weijns, zanger/gitarist toerden dit jaar naar de navolgende locaties. zondag 2 juni: terras “Meneer Van Eijck” ~Oisterwijk; zondag 23 juni: Koffie- en Theeschenkerij De Noenes~Haaren; zondag 28 juli: Boerderijterras Jacobushof ~ Lennisheuvel; zondag 11 augustus: Kiosk op De Lind in Oisterwijk; zaterdag 17 augustus:  Kiosk in het centrum van Son; zondag 25 augustus: terras Herberg De Poeling-Marjorcabar ~ den Dungen; zaterdag 31 augustus in het centrum van Vught, op Het Marktveld (van 16.30 uur tot 18.30 uur).
Leo en Nico kijken terug op een zeer geslaagde en plezierige tour, het was niet alleen het genoegen van het musiceren, maar vooral ook het genieten van de veelal volle terrassen, van de vele complimenten en respons van het de toehoorders. Het slotoptreden in Vught, in samenwerking met de Bridge drive Vught, was een succesvolle afsluiter, volop zon en veel publiek en een uitermate gezellige sfeer op de terrassen, waar deze en gene zich ook nog aan een dansje waagden op het Marktveld.

ELBRIMALE MUSICALE – Vught 2019

Regen !!, toch volle zalen bij ELBRIMALE MUSICALE op 6 oktober. De opmerking van Leo Willemen, voorzitter van de Stichting Elbrimale fonds, in zijn welkomstwoordje in DePetrus vóór het begin van het muzikaal festijn: “ook met regen kun je leuke dingen doen” werd zondagmiddag bewaarheid. Bij Kasteel Maurick (Ensemble VIJF !),  DePetrus (Delta Quintet), Novalis, Theaterwerkplaats (Septet De Zjoem), Huize Elisabeth ( All-round Music) en Landgoed Huize Bergen ( Family Pondman & Co) waren er bij diverse sessies overvolle zalen. Bij Huize Bergen kon zelfs bij 1 concert er echt niemand meer in en moesten mensen geweigerd worden. Uiteraard vindt het bestuur dit erg jammer, maar tegen vol=vol kunnen wij niet op aldus Leo Willemen. Ook op de locaties Eikendonck (Trio Thijs Nissen), Lambertuskerk (het Revesz Trio) en Hotel van de Valk (Salon- en dansorkest Decadentia) was de belangstelling ook gewis naar tevredenheid. De tonen en performance van het Salon- en dansorkest in Hotel Van der Valk verleidde in een sfeervolle ambiance menigeen tot een dansje. Wethouder, de heer Toine van de Ven opende in DePetrus om 13.15 u. ELBRIMALE MUSICALE – Vught 2019. Hij sprak zijn grote waardering uit over het bijzondere karakter van het Vughtse evenement en feliciteerde het 3-hoofdige bestuur met de 9e editie op rij. Volgend jaar is iedereen weer welkom op Het Raadhuis beloofde hij. Wat ook opvalt is de toenemende belangstelling van buiten de Vughtse Gemeentegrenzen. Kortom: velen hebben weer ontzettend genoten van deze toch natte zondagmiddag, buiten koud, maar binnen warm; nummer 9 was een zegen, met hartelijk dank aan de 8 locaties, aan de Zonnebloem, afd. Vught, de sponsoren en last but not least alle bezoekers en hun donaties. En nu op naar het jubileumjaar: nummer 10.

ELBRIMALE & KUNST

Muisstil was het in de drukbezette Orangerie van Kasteel Maurick op zondagmiddaq
17 november, niemand die zelfs een kuchje waagde bij het luisteren naar het verfijnde gitaarspel van mastergitarist Enno Voorhorst. Meesterlijk hoe hij op het podium soleerde en de snaren beroerde bij o.a. de vertolking van Asturias van I. Albeniz en Recuerdos de la Alhambra van F. Tárrega; maar ook met stukken van Dyens, Villa Lobos, Paradiso en Domeniconi wist hij met zijn fantastische melodieuze gitaarklanken de toehoorders tot het uiterste te boeien .Enno Voorhorst concerteert op vele nationale en internationale podia en heeft diverse CD’s op zijn naam staan; het was een feest om deze gitaarvirtuoos te mogen meemaken getuige ook het enorme applaus dat hem ten deel viel.

Het evenement is een co-productie van de Stichting Elbrimale Fonds en de Kunststichting Vught; ook dit jaar werd de muziekkunst aan de danskunst gekoppeld. De ca. 30 danseressen van Maurick Dance Company (MDC) verstonden weer de kunst om de dans geheel te vereenzelvigen met de muziek in al haar variaties: van ballet tot jazz, van Spaans tot modern. Gekozen was voor het thema: dance to the world:  van de cowgirls uit het wilde westen tot de kozakkendans uit Rusland; van Spaanse furie tot Hongaarse rhapsody, van het Franse chanson tot Weense wals en meer en meer. Onder de bezielende leiding van choreografe Hanneke Berkhout gaven de brugklassers, klas 2 en 3 van de onderbouw en talenten uit de bovenbouw van het Maurick College een meesterlijke performance ten beste, uitstekend ingestudeerd en van een hoog niveau, met prachtige nieuwe en op de muziek geënte kledij. Wat een klasse, fantastisch om naar te kijken en de geweldige passie van de jongedames mee te beleven. Ook voor hen was er eveneens groots applaus van het dankbare publiek.

En verder:

* maakte voorzitter Leo Willemen wederom deel uit van de jury van het “Maurick Muziekconcours” dat dit jaar voor de 27e keer werd gehouden in het Forum van het Maurick College op 22 november. We konden fantastische talenten horen en zien, zowel theater, zang, muziek en dans. De ELBRIMALE Aanmoedigingsprijs, bestaande uit een oorkonde en een geldprijs van € 75,= ging naar Do Klerx (H4C) die op zijn bijzonder instrument, de marimba, het nummer “Despedida” van Componist Ney Rosauro ten gehore bracht; en wel heel bijzonder samen met zijn oma Ria Klerx op de vleugel. De prijs is bedoeld voor zijn verdere talentontwikkeling. Willemen prees ook alle deelnemers met:  ” al het kunnen begint bij durven” voor hun bijzondere prestaties.

* hebben wij op 24 november de ELBRIMALE Toonkunstprijs uitgereikt aan een van de finalisten van “Vught Klassiek” op Landgoed Huize Bergen, bestaande uit een geldprijs van €  250,=  + een speciale Trofee. De ELBRIMALE jury kende de prijs toe aan pianist: Florian Verweij. Hij voldeed het meest aan de Elbrimale criteria; zijn virtuoze technische vaardigheden en gevoelige speelwijze raakte het bestuur het meest en was noot voor noot genieten

* was de aandacht die de media aan “ELBRIMALE” dit jaar heeft besteed prima.

Het Brabants Dagblad, De Bossche Omroep, Het klaverblad (Vught), Mooi Boxtel, Nieuwsklokje Oisterwijk, Weekblad Son en Breugel en verschillende andere regionale week-bladen plaatsten diverse redactionele artikelen over onze activiteiten, evenals de magazines “Brabeau” en “Bruist. Ook de nieuwe Vughtse omroep NOVO3 besteedde ruim aandacht aan onze PR. Naast onze eigen website en facebook, kon men “ELBRIMALE” zien op diverse websites zoals: Bezoekvught.nl; Vughtnieuws.nl; Helvoirtnet.nl, VisitBrabant.nl., ook op enkele sites van onze ELBRIMALE MUSICALE locatiedeelnemers en sponsoren. Tevens werd onze facebookpagina en website regelmatig voorzien van nieuwsfeiten.

2019, een jaar met veel voldoening
Kortom, 2019 gaat de boeken in als een succesvol jaar, waarin voor musici c.s.,  muziekliefhebbers en bestuur* weer volop te genieten viel. Voor 2020 staan inmiddels alweer vele en bijzondere optredens en concerten gepland; dus op naar weer een nieuw positief muzikaal jaar, waarin we zelfs een jubileum vieren.

(zie: www.elbrimalefonds.nl)

* Leo Willemen, voorzitter

* Jan Jansen, secretaris

* Jeanne Verhoeven-Olijslagers